Lärande som ger resultat

1024 291

Det finns många undersökningar som visar på svårigheten att få ut effekt av utveckling och lärande. Enligt en rapport från Harvard Business Review länk är det endast ca 10% av utbildningssatsningarna som leder till konkreta resultat. Det blir alltför ofta tillfälliga insatser där beteendeförändringar och långsiktiga effekter uteblir.

Men hur ska vi då säkerställa att lärandet omvandlas till beteendeförändringar som i sin tur ger ett resultat, och bidrar till att korta tiden för inlärning, öka effekten i arbetet och sänka kostnaderna?

Allt vi på Learntech gör har sin grund i vår gedigna erfarenhet, vår branschkunskap och våra insikter från omfattande research genom åren. Vi arbetar med att skapa hållbara, innovativa lösningar som bygger upp förmågor över tid och framför allt, ger resultat. 

I den här artikeln vill vi dela med oss av våra erfarenheter och peka på ett antal faktorer vi ser krävs för att lyckas. 

Att nå resultat

Inledningsvis ska sägas att det inte finns någon ”One size fits all”. Även om vi kan rada upp ett antal generiska faktorer som med största sannolikhet påverkar ditt resultat så måste en design utgå ifrån just er situation. 

För att en utbildningsinsats ska leda till verklig förändring krävs ett genomtänkt och systematiskt arbete, där en förståelse för målgruppen spelar en viktig roll. Det handlar om att skapa en struktur och ett sammanhang som sträcker sig bortom den traditionella formella utbildningen.

Att lära i arbetet

Framgångsrika kompetensinsatser bygger på att deltagarna är motiverade och ser tydliga incitament redan innan satsningen drar igång. Därför bör det finnas en tydlig koppling till målgruppens arbete och det bästa är om kompetensinsatsen kan anpassas till varje individs förmåga och förutsättningar. 

Teoretiska grunder och case är en viktig bas, men utan möjligheter att tillämpa, öva och få kontinuerlig feedback, riskerar kunskapen att bli abstrakt och svår att använda i praktiken.

För att kunskapen verkligen ska befästas behövs tid för reflektion och en koppling till deltagarnas eget sätt att arbeta. Därför rekommenderar vi lärresor (sk spaced learning) med utbildningsmoduler utspridda över tiden med praktiska uppgifter som deltagarna ska utföra i sitt arbete. Detta ger deltagarna möjlighet att använda det de lärt sig i arbetet och i bästa fall också få feedback. 

Lärteamet som katalysator

Lärandet förstärks ytterligare genom interaktion med andra, där frågor kan ställas och diskussioner kan fördjupas. Vi har mycket goda erfarenheter av att jobba med lärteam, eller Peer-to-Peer learning som det också kallas, kopplat till en lärandeinsats. Lärteamets funktion är att förstärka lärandet och vara en trygg plats för diskussion och reflektion.

I ett lärteam delar alla på ansvaret för lärandet. Varje medlem fungerar både som elev och lärare eller coach, vilket skapar en dynamik som driver utvecklingen framåt och leder till en djupare förståelse av ny kunskap.

För att skapa ett effektivt lärteam är det viktigt att teamet har en tydlig struktur och regelbundna möten där deltagarna kan reflektera tillsammans över sina erfarenheter. 

I den här artikeln från Harvard Business Review kan du läsa om varför peer-to-peer fungerar och hur man går tillväga. 

Vi på Learntech har också skrivit en kort guide om lärteam på svenska. Du hittar den här.

Digitalisering

Hur vi levererar lärande spelar en stor roll för hur snabbt och effektivt människor kan tillämpa ny kunskap. Med en digital lösning blir lärandet tillgängligt direkt istället för att invänta att det finns tillräckligt många deltagare för att fylla en kurs. Dessutom går det att repetera lärandet i digitala moduler.  

Vi har genomfört många utvärderingar som visar på att välgjorda digitala lösningar fungerar minst lika bra som fysiska event, både hur deltagaren upplever den, men även ur ett inlärningsperspektiv.

De unga som kommer in på arbetsmarknaden är vana vid digitala verktyg och förväntar sig att utbildningen ska vara intuitiv och lättillgänglig. Genom att använda digitala metoder kan vi inte bara öka hastigheten och räckvidden av utbildning, utan även skapa en mer engagerande lärmiljö som svarar mot dagens krav.

För att lyckas med digitaliseringen är det viktigt att välja rätt plattformar och verktyg som stödjer interaktivt lärande och som gör det enkelt att följa upp deltagarnas utveckling och prestationer.


Flexibla lösningar

Den bästa pedagogiska effekten uppnås vanligtvis genom att kombinera olika format för att skapa en bra helhet. Innehållet till utbildningarna finns ofta hos era ämnesexperter och genom att stötta era duktiga experter med pedagogik och teknik brukar det gå att få fram bra underlag till utbildningsmoduler. 

För att skapa lösningar som är enkla att underhålla, bör du välja flexibla och lättillgängliga verktyg för att dela lärandeinnehåll, oavsett om det sker genom att använda AI-verktyg, videos, podcasts, e-lärande, webbinarier eller andra format. 

Med inspiration av Design Thinking

Design Thinking är en kraftfull metod för att utveckla lärande eftersom den fokuserar på att lösa verkliga problem genom att förstå användarens behov. Genom att använda ett kreativt och iterativt angreppssätt kan man skapa lösningar som är både relevanta och ger resultat.

Genom att kartlägga era utmaningar, involvera målgruppen och testa lösningar i korta cykler kan kompetensgap snabbt identifieras och utifrån det kan bästa sättet att stänga gapen identifieras. Denna process hjälper till att minska kompetensgap och säkerställer att lärandet blir både engagerande och målgruppsanpassat.

Vill du läsa mer om hur man arbetar i Design Thinking, klicka här

Avslutning

För att lärande ska leda till verklig förändring behövs en genomtänkt och flexibel design. Genom att fokusera på både individens och organisationens behov och anpassa lösningen därefter skapar vi utbildningslösningar som leder till resultat.

Slutligen, för att få ut det mesta av utbildningsinsatsen gäller det att tänka långsiktigt och skapa en kultur där kontinuerligt lärande uppmuntras och belönas.